در دنیای مجازی قدم بزنید

با کمک فناوری نوارهای گردان
در دنیای مجازی قدم بزنید
مفهوم واقعیت مجازی اولین بار در رسانه های گروهی با نمایش فیلم هایی نظیر brain storm وthe lawnmower man شهرت یافت و موردپسند مردم قرار گرفت. واقعیت مجازی (vr) فناوری ای است که به کاربر اجازه تعامل با یک محیط شبیه سازی شده رایانه ای را می دهد. این محیط می تواند واقعی یا یک تصویر مجسم شده باشد. بسیاری از محیط های واقعیت مجازی رایج، تجارب بصری اولیه هستند که روی یک صفحه رایانه ای یا از طریق یک نمایشگر مخصوص استریو اسکوپیک (برجسته بینی) نمایش داده می شوند.
بعضی شبیه سازی ها شامل اطلاعات حسی افزوده شده مثل صدا از طریق هدفون یا اسپیکر هستند. اما سیستم های پیشرفته شامل اطلاعات لمسی هستند که معمولا تحت عنوان نیروی بازخوردی شناخته می شوند و در پزشکی و بازی ها کاربرد دارند. محیط شبیه سازی شده می تواند به دنیای واقعی شبیه باشد مثل شبیه سازی محیط برای خلبان ها، چتربازها یا آموزش رزمی و یا می تواند به شکل قابل توجهی از واقعیت دور باشد مانند بازی های رایانه ای. یک قدم مجازی، یک جهش بشری تصور کنید بتوانیم یک گام به عقب در زمان برداریم و ساعت ها در خیابان های شهر باستانی «پامپی» قبل از فوران آتشفشان وزوو قدم بزنیم. محققان اروپایی نشان دادند قدم زدن در محیط های مجازی به واقعیت می پیوندد. مارک ارنست هماهنگ کننده پروژه سایبرواک (cyber walk) می گوید: در یک محیط مجازی شما شبیه ساز پرواز یا شبیه ساز اتومبیل را دارید، اما طبیعی ترین راه برای جابه جایی بشر قدم زدن است که این کار عملا امکان پذیر نیست. برای تبدیل شدن پیاده روی در محیط مجازی و تبدیل آن به واقعیت محققان باید 5 شرط را فراهم کنند:1 - ایجاد یک سطح برای پیاده روی (قدم زدن) 2 - کنترل این سطح به گونه ای که کمترین فشار به فرد کاربر وارد شود. 3 - توسعه یک سیستم ردیابیnon - intrusive 4 - ایجاد شرایط مجسم سازی با کیفیت بالا 5 - متقاعد کردن ادراک طبیعی انسان از محیط مجازی بتازگی در یک آزمایشگاه تخصصی در آلمان محققان نشان دادند با نوارگردان (تردمیل) اجازه پیاده روی بدون قید و شرط در همه جهات، در محیط های مجازی با وسعت زیاد فراهم می شود. مارک ارنست یکی از محققان موسسه ماکس بلانگ در این رابطه می گوید: پیش از این، پیاده روی در داخل یک شهر مجازی غیرممکن بود و ما اولین گروه هستیم که نشان می دهیم شما می توانید در یک شهر مجازی یا هر نوع محیط دیگر قدم بزنید. البته پیش از این تلاش های زیادی برای ایجاد نوارگردان های بدون راستا انجام شد که می توان به محققان ژاپنی که نمونه های اولیه را ساختند و گروهی از محققان امریکایی که نوار گردان کوچکتری برای مقاصد نظامی ساختند اشاره کرد، اما هیچ کدام از اینها نتوانست یک پیاده روی طبیعی و شناور را در محیط مجازی فراهم کند. یک خصوصیت مهم که لازم است احساس طبیعی از گام برداشتن داشته باشید، این است که صفحه متحرک نسبتا بزرگ باشد تا شبیه سازی طبیعی از پیاده روی به وجود آورد. بنابراین نمونه ساخته شده در این تحقیق در ابعاد 6 متر در 6 متر بود و سطح موثر پیاده روی حدود 5/4/4x5 متر داشت.به گفته تولیدکنندگان این کمترین سطح لازم برای پیاده روی طبیعی است. این نوارگردان یا فرش مجازی از ترکیب چندین روش مکانیکی جدید سود می برد که تضمین کننده انجام عملیاتی ایمن و بدون اشکال است. این فرش دارای یک زنجیر گرداننده و بزرگ است. اجزای زنجیر از تردمیل های معمولی ساخته شده است.حاصل جمع جهت حرکت زنجیر و نوارها اصل حرکت بدون راستا را فراهم می کند. بنابراین حرکت نوارگردان مخالف با حرکت شخص در هر جهتی می تواند باشد. از لحاظ تئوری هیچ محدودیتی برای اندازه نوارگردان وجود ندارد و هر چه این اندازه بیشتر باشد، بهتر است، اما از لحاظ عملی اندازه صفحه متحرک (فرش مجازی) محدود به اندازه اتاق، محدودیت ها ی مکانیکی در ساخت و میزان پولی است که شما می توانید خرج کنید. به منظور تعقیب و پیگیری قدم برداشتن، کاربر سطح مجازی باید پوششی شبیه به نمونه های هالیوودی که به توپ های نشانه دار انعکاسی مجهز است داشته باشد. این یک سیستم منحصر به فرد است که با استفاده از دوربین به ردیابی مکان و وضعیت قرار گرفتن شخص می پردازد. با استفاه از این روش می توان سرعت تردمیل و تعامل با محیط مجازی را کنترل کرد.
تجسم محیط مجازی از طریق یک نمایشگر که روی سر نصب می شود انجام می گیرد.کاربردهای زندگی واقعی به واسطه واقعیت مجازی امکان راه رفتن در یک محیط مجازی بزرگ، پیش از این توجه محققان زیادی را به خود جلب کرده بود، حتی باعث جلب توجه عمومی نیز شده بود.یکی از شرکای این پروژه انستیتو فناوری ethz است که city engine و بسته های نرم افزاری به منظور ایجاد محیط های مجازی در مقیاس بزرگ با جزییات مختلف و متفاوت را تولید می کند.ترکیب city engine و cyber walk به افراد اجازه خواهد داد در خیابان های پامپی یا رم باستان قدم بزنند. از دیگر کاربردهای این روش در آینده این است که طراحان ساختمان می توانند مشتریانشان را به آینده ببرند و به آنها اجازه دهند که در داخل ساختمان هایی که هنوز بنا نشده اند قدم بزنند.کارشناسان این انستیتو در نظر دارند از این سیستم به عنوان وسیله ای در صنعت بازی سازی استفاده کنند و تاکنون با چند کارگاه تولید بازی مذاکراتی انجام داده اند.گذشته از کاربردهای آشکار پروژه سایبرواک در سرگرمی، می توان آن را به آموزش آتش نشان ها در شرایط خاص تعمیم داد و آنها را در شرایط خاص به دور از آسیب و در مکان امنی قرار داد. همچنین می تواند به توانبخشی پزشکی افراد پس از سکته یا افرادی که دچار بیماری پارکینسون هستند یا غلبه افراد بر ترس و تشویش کمک کند.
این پیشرفت، یک امکان علمی جدید و مهیج، برای تحقیق در علوم رفتاری و بیومکانیک حرکت بشر فراهم می کند

/ 10 نظر / 85 بازدید
میلاد

سلام. خیلی خوشحالم شدم وقتی بلاگتون رو دیدم که در این زمینه اونهم از اصفهان مطلب مینویسید.موفق باشید.

علي

سلام مي خواستم بدونم آيا تجربه اي در ارتباط سخت افزاري مثل موس با VR در نرم افزار متلب داريد؟

بهار

[گل]سلام عالی بود ممنون

mojtba

سلام من یکی از دانشجویان مالتی مدیا با گرایش مالتی مدیا هستم مطالبتون خوبه خوشحال میشم به وبلاگ ما سر بزنید http://www.wmms.blogfa.com/

مهرگان

سلام واقعا وبلاگ خوبی دارید چند وقت بود این واقعیت مجازی ذهنم را درگیر کرده بود ولی وقتی این وبلاگ را خواندم خیلی خوب بود فقط سوالی که داشتم این بود که مثلا ما احساس می کنیم در ان انیمیشن هستیم و مثلا اصلا خواهر خود را نمی بینیم و حدودا در چند سال دیگر به بازار می اید و بزرگ است و باید یک اتاق از خانه را برای ان دستگاه بذاریم؟؟؟؟ میدان سوالاتم زیاد است ولی التماس می کنم به تمام سوالاتم جواب دهید و حتما فروی به ایمیلم ارسال کنید تا این ذهن من خلاص بشه خواهش می کنم[تایید]

مهرگان

سلام واقعا وبلاگ خوبی دارید چند وقت بود این واقعیت مجازی ذهنم را درگیر کرده بود ولی وقتی این وبلاگ را خواندم خیلی خوب بود فقط سوالی که داشتم این بود که مثلا ما احساس می کنیم در ان انیمیشن هستیم و مثلا اصلا خواهر خود را نمی بینیم و حدودا در چند سال دیگر به بازار می اید و بزرگ است و باید یک اتاق از خانه را برای ان دستگاه بذاریم؟؟؟؟ میدان سوالاتم زیاد است ولی التماس می کنم به تمام سوالاتم جواب دهید و حتما فروی به ایمیلم ارسال کنید تا این ذهن من خلاص بشه خواهش می کنم[تایید]

نگار افزار

شرکت ما برای اولین بار بزرگترین پروژه واقعیت مجازی عمرانی را برای سد و نیروگاه گتوند انجام داده است

سید حمید حسینی

سلام من پایان نامه ام در باره معماری مجازی است .اگه میشه لطف کنید یک ایمیل به من بدید تا موضوع رو واستون بفرستم و بتونم از تون کمک بگیرم. ممنون http://poosti.persianblog.ir/

araz

کارگاه آموزشی واقعیت مجازی و هپتیک-سه شنبه 20 اسفند-آمفی تاتر دانشکده مهندسی برق دانشگاه تبریز-برای اطلاعات بیشتر به صفحه زیر مراجعه نمایید: www.ghavifekr.info